۱۳۹۲ اسفند ۱۱, یکشنبه

اگر جنگ جهانی درگرفت، طرف چه کسی را باید بگیریم؟

احتمال آغاز جنگ میان شرق و غرب کم نیست
تنش میان شرق و غرب بر سر اوکراین روز به روز گسترش یافته و بیشتر می شود. چنانچه چاره مناسبی برای کشمکش کنونی پیدا نشود این احتمال وجود دارد که میان اوکراین و روسیه جنگی در گیرد. و اگر چنین جنگی درگرفت، به احتمال بسیار، غرب در آن دخالت خواهد کرد و احتمال این که این درگیری به یک جنگ جهانی تبدیل شود بسیار خواهد بود.

البته این تنها یک احتمال است و هر چند که روزبروز افزایش می یابد، هنوز قطعی نشده است. ولی اگر این احتمال، روزی به واقعیت پیوست و تنش های کنونی به یک جنگ جهانی تبدیل شد، چه باید بکنیم؟ وظیفه ملی و میهنی ما در چنین شرایطی چه خواهد بود؟ آیا باید در این جنگ دخالت کنیم؟ و اگر آری، طرف چه کسی را باید بگیریم؟

پاسخ به پرسش نخست آسان و روشن است: حتی اگر خود هم نخواهیم به این جنگ کشیده خواهیم شد. واقعیت این است که ما اصلا نمی توانیم، بیطرف بمانیم. موقعیت استراتزیک ایران آن اندازه مهم است که طرفهای درگیر جنگ، به هیچ روی نمی توانند آن را نادیده بگیرند. ایران حتی در جنگ جهانی دوم نتوانست بیطرف بماند، چه رسد به امروز که دنیا این گونه کوچک شده است!

تازه، چرا بخواهیم بیطرف بمانیم؟ در یک جنگ جهانی منافع همه کشورها به پرسش گرفته می شود و همه کشورها مجبورند برای دفاع از منافع ملی خود تلاش کنند و بجنگند. تجربه تلخ جنگ جهانی دوم به ما آموخت که سر در زیر برف کردن و خود را گول زدن و به هنگام جنگ، ادعای صلح طلبی کردن، چه نتایج وحشتناکی خواهد داشت. آگاهان بر این باورند که اگر ایران، فعالانه در جنگ جهانی دوم شرکت کرده بود، کشته هایش کمتر از تلفات و مرگ ومیری بود که قحطی حاصل از جنگ بر این کشور وارد آورد. البته این مردن کجا و آن مردن کجا! تفاوت این مردن با آن مردن از زمین تا آسمان است: کشته شدن افتخار آمیز در لباس سربازی و به هدف دفاع از خاک کشور کجا، و مرگ نکبت بار بر اثر قحطی و مانند موش در گنداب خود تلف شدن کجا!

و اما در مورد پرسش دوم. پاسخ این پرسش حتی آسانتر و روشنتر از مورد نخست است:
سیاستهای غرب در سی و پنج سال گذشته نشان می دهد که غرب، یک ایران یکپارچه و نیرومند را، تهدیدی برای اهداف درازمدت خود در منطقه می داند و حاضر است برای از میان برداشتن این تهدید بهای بسیاری بپردازد. سرنگونی شاه، جنگ تحمیلی هشت ساله، اعمال بایکوتهای همه جانبه اقتصادی-سیاسی بر ضد ایران، همه و همه در راستای همین دکترین است. آوردن دمکراسی، آزادی، حقوق بشر و شعارهای زیبایی از این دست، تنها به عنوان ابزاری برای تحقق بخشیدن به دکترین یاد شده می باشد و بس. غرب در سی و پنج سال گذشته حتی سر سوزنی هم از این دکترین فاصله نگرفته است. و شگفت انگیز این که، هر چه ایران به غرب نزدیکتر شود، غرب بر روی خواسته هایش پافشاری بیشتری می کند.

روسیه اما، درست بر عکس غرب، یک ایران آشفته و تجزیه شده را خطری برای منافع ملی خود بشمار آورده و برای پیشگیری از آن حتی حاضر است هزینه کند. یک ایران یکپارچه که بتواند با شرکت در اپک گازی، سیاست های خود را با منافع ملی اش هماهنگ کند، برای روسیه بسیار بصرفه تر از چندین ایرانستان کوچک است که هر کدام آلت دست یکی از رقیبان اروپایی و آمریکایی روسیه باشند و هر روز ساز دیگری را برای روسیه کوک کنند.

البته دلایل دیگر نیز وجود دارند که روسیه را از غرب متمایز می سازند. از جمله این که حاکمیت کنونی روسیه در جهت منافع ملی این کشور است. در حالی که حاکمیت غرب روبروز بیشتر به دست شرکتهای بزرگ چند ملیتی می افتد که نه منافع ملی، بلکه سود هر چه بیشتر، را هدف خود قرار داده اند. ناگفته پیداست کدام یک قابل اعتمادتر است.

با توجه به آنچه در بالا آمد، اگر روزی جنگی جهانی در گرفت، باید بدانیم که دیر یا زود پای ما نیز به آن کشیده خواهد شد و به سود منافع ملی ما و آینده کشورمان خواهد بود که طرف روسیه را بگیریم.

اهورامزدا ایرانزمین را از دروغ، دشمن و خشکسالی نگاه دارد!

__________________
____________________________________________________

Agar jange jahāni dargereft, tarafe che kasi rā bāyad begirim?


Ehtemāle āghāze jang miāne Sharq va Gharb kam nist
Tanesh miāne Sharq va Gharb bar sare Ukrāyn, ruz be ruz gostaresh yāfte va bishtar mishavad. Chenānche chāreye monāsebi barāye keshmakeshe konuni peydā nashavad, in ehtemāl vojud dārad ke miāne Ukrāyn va Russiye jangi dargirad. Va agar chonin jangi dargirad, be ehtemāle besyār Gharb dar ān dekhālat khāhad kard va ehtemāle in ke in dargiri be yek jange jahāni tabdil shavad besyār khāhad bud.

Albatte in tanhāyek ehtemāl ast va harchand ke ruz be ruz afzāyesh miyābad, hanuz qatyi nashode ast. Vali agar in ehtemāl ruzi be vāqeiyat peyvast va taneshhāye konuni be yek jange jahāni tabdil shod, che bāyad bekonim? Vazifeye melli va mihaniye mā dar chonin sharāyeti che khāhad bud? Āyā bāyad dar in jang sherkat konim? Va agar āri, tarafe che kasi rā bāyad begirim?

Pāsokh be porseshe nokhost āsān va roushan ast: hattā agar khod ham nakhāhim, be in jang keshide khāhim shod. Vāqeiyat in ast ke mā aslan namitavānim, bitaraf bemānim. Mouqeiyate esterātĵike Irān ān andāze mohem ast ke tarafhāye dargire jang, be hich ruy namitavānand ān rā nādide begirand. Irān hattā dar Jange Jahāniye Dowom niz natavānest bitaraf bemānad, che resad be emruz ke donyā in gune kuchak shode ast!

Tāze, cherā bekhāhim bitaraf bemānim? Dar yek jange jahāni, manāfeye hameye keshvarhā be porsesh gerefte mishavad va hameye keshvarhā majburand barāye defā az manāfeye melliye khod talsh konand va bejangand.

Tajrobeye talkhe Jange Jahāniye Dowom be mā āmukht ke sar dar zire barf kardan va khod rā gul zadan va behangāme jang, eddeāye solhtalabi kardan, che natāyeje vahshatnāki khāhad dāsht. Āgāhān bar in bāvarand ke agar Irān, faāālāne dar Jange Jahānie Dowom sherkat karde bud, koshtehāyash kamtar az talafāt va margomiri bud ke qahtiye hāsel az jang bar in keshvar vāred āvard.

Albatte in mordan kojā va ān mordan kojā! Tafāvote in mordan bā ān mordan az zamin tā āsemān ast. Koshte shodane eftekhārāmiz dar lebāse sarbāzi va be hadafe defā az khāke keshvar kojā va marge nekbatbār bar asare qahti va mānande mush dar gandābe khod talaf shodan kojā!

Va ammā dar mourede porseshe dowom. Pāsokhe in porsesh hattā āsāntar va roushantar az mourede nokhost ast. Siāsathāye Gharb dar sio pang sāle gozashte neshān midahad ke Gharb, yek Irāne yekpārche va nirumand rā, tahdidi barāye ahdāfe derāzmoddate khod dar mantaqe midānad va hāzer ast barāye az miān bardāshtane in tahdid bahāye besyāri bepardāzad. Sarneguniye Shāh, jange tahmiliye hasht sāle, eemāle bāykothāye hamejānebeye eqtesādi-siāsi bar zedde irān, hame va hame dar rāstāye hamin doktorin ast. Āvardane demokrāsi, āzādi, hoquqe bashar va shoārhāye zibāyi az in dast, tanhā be onvāne abzāri barāye tahaqqoq bakhshidan be doktorinr yād shode mibāshad va bas.

Gharb dar sio panh sāle gozashte hattā sare suzani ham az in doktorin fāsele nagerefte ast. Va shegeftangiz in ke, harche Irān be Gharb nazdiktar shavad, Gharb bar ruye khāstehāyash pāfeshāriye bishtari mikonad.

Russsiye amma, dorost bar akse Gharb, yek Irāne āshofte va tajziye shode rā khatari barāye manāfeye melliye khod be shomār āvarde va barāye pishgiri az ān, hattā hāzer ast hazine konad. Yek Irāne yekpārche ke betavānad bā sherkat dar yek Opeke gāzi, siāsathāye khod rā bā manāfeye melliash hamāhang konad, barāye Russiye besyār besarfetar az chandin Irānestāne kuchak ast ke har kodām ālate daste yeki az raqibāne Urupāyi va Āmrikāyiye Russiye bāshand va har ruz sāze digari rā barāye Russiye kuk konand.

Albatte dalāyele digari niz vojud dārand ke Russiye rā az Gharb motamāyez misāzand. Az jomle in ke hākemiyate konuniye Russiye dar jahate manāfeye melliye in keshvar ast. Dar hāli ke hākemiyate Gharb ruz be ruz bishtar be daste sherkathāye bozorge chandmelliyati mioftad ke na manāfeye melli, balke sude har che bishatar rā hadafe khod qarā dādeand. Nāgofte peydāst ke kodām yek qābele eetemādtar ast.

Bā tavajjoh be ānche dar bālā āmad, agar ruzi jangi jahāni dargereft, bāyad bedānim ke dir yā zud pāye mā niz be ān keshide khāhad shod va be sude manāfeye melliye mā va āyandeye keshvaremān khāhad bud ke tarafe Russiye rā begirim.

Ahurāmazdā Irānzamin rā az dorugh, doshman va khoshksāli negāh dārad!

______________________________

0 comments:

ارسال یک نظر